Spørgsmål? Ring på 71 99 42 09 (Tirs-Tors: 11-13) E-mail: kundeservice@grejmontering.dk (vi svarer hurtigt)

    Minitest af Symtec Heat Demon kit til varme i håndtagene

    Jeg havde længe søgt efter et sæt varmehåndtag til min 95’ Honda Transalp. Flere af de modeller som jeg havde kigget på krævede, at jeg skiftede mine nuværende håndtag ud og selve diameteren på håndtaget ville blive større. Det var jeg ikke interesseret i. Specielt når jeg kører stående, med et par fingre på kobling og bremse, er der langt nok til grebene som det er nu.

    Symtec’s Heat Demon håndtag til montering under det originale gummihåndtag så interessante ud. De ville kunne installeres meget diskret og diameteren på håndtaget ville kun blive marginalt større. Jeg besluttede mig for at prøve, også selv om de to varmeplader umiddelbart ser sårbare ud og specielt overgangen mellem kablet og varmeplade i gashåndtags-siden kunne være et ømtålelig sted.

    Den model jeg har valgt er den mest simple af dem som Heat Demon tilbyder. Du kan få sæt der har en mere avanceret styring og hvor varmepladerne giver 4 watt mere end mit, 40 watt i modsætning til 36 watt på den simple model.

    Pakkens indhold

    Heat deamon kittet Heat deamon kittet

    Der indgår alt hvad du skal bruge i pakken. Eller næsten alt. Af brugsanvisningen fremgår det at man skal lime grebene fast på varmepladerne når de skal monteres igen. Der følger ikke lim med og det var en udfordring af finde en lim der kunne holde til 120 grader celsius. Ikke at jeg har lyst til at mine håndtag bliver 120 grader, men det er den temperatur Heat Demon foreskriver limen skal kunne holde til. Jeg fandt frem til Locktite Repair Extreme som kan holde til 120 grader. Bestiller du sættet med plasticknappen vil du sandsynligvis også få brug for det vandtætte cover til knappen, som desværre ikke er en del af sættet. (Tilføjelse af AADV: Vi har hos Allroad Adventures nu valgt at inkludere coveret i alle sæt med rund kontakt uden beregning fordi det giver bedst mening i praksis at kontakten er vandtæt).

    Montering af varmepladerne

    Jeg var bekymret for hvor besværligt det ville være at afmontere og montere de originale gummigreb. De havde trods alt siddet der i 19 år og virkede til at sidde godt fast. Efter at have konsulteret Youtube, måtte jeg prøve trykluft-tricket. Jeg løsnede grebet med håndkraft de første par centimer og trykkede studsen fra trykluftpistolen ind under gummiet. Efter et par tryk gled grebene af uden problemer.

    IMG_1912_medium IMG_1913_medium

    Styret under grebet i koblingssiden skulle renses for limrester og plasticribberne på gasgrebet skulle slibes væk. Derefter var det tid til monteringen af de to varmeplader. Der er lim på indersiden af varmepladerne så monteringen var som at sætte et klistermærke på.

    IMG_1914_medium

    Ifølge instruksen skulle jeg bruge førnævnte Locktite-lim til montering af gummigrebene, men jeg faldt over endnu et Youtube-trick, nemlig hårlak. Fidusen skulle være, at mens lakken er flydende vil den virke som et glidemiddel og når den tørrer op vil den holde på grebene og virke som lim. Og det virker. Indtil videre sidder grebene lige så godt fast som før og jeg har en ide om, at ved at bruge hårlak vil det være muligt at tage grebene af igen, hvis der bliver behov for det.

    Dog skal du huske at fjerne de to klistermærker på varmepladerne der angiver hvad der skal monteres i koblings-siden og hvad der skal monteres i gashåndtags-siden. Hårlakken opløser nemlig limen der holder klistermærket og mærket kommer til at glide frem og tilbage inde under gummigrebet. Hvilket betyder, at du skal have grebene af igen, fjerne klistermærkerne og montere endnu en gang. Har jeg hørt ;-)

    Montering af knappen

    Kablerne er lange nok til at du kan føre dem samlet ned omkring kronrøret og frem til instrumentpanelet, men der medfølger også et beslag og krympeplast så knapperne kan monteres på styret i nærheden af en 6 mm bolt. Der findes to typer knapper; en metalvippekontakt og en plastickontakt, begge med tre indstillinger; slukket, høj og lav.

    IMG_1918_medium IMG_1921_medium

    Jeg valgte plastickontakten, da jeg havde besluttet at knappen skulle monteres på panelet der omslutter selve instrumentpanelet. Symtec opgiver deres mål i tommer, så boret der skulle bruges var et 13/16 tomme bor. Det svarer nogenlunde til 20 mm og en smule efterbehandling med en rundfil. Plasticknappen er ikke vandtæt og der hvor jeg har monteret den er den udsat for vand, så jeg har bestilt det lille plasticcover der hører til knappen. Det undrer mig hvorfor det ikke følger med, men det gør det altså ikke. (Tilføjelse af AADV: Vi har hos Allroad Adventures nu valgt at inkludere coveret i alle sæt med rund kontakt uden beregning fordi det giver bedst mening i praksis at kontakten er vandtæt).

    Strøm til håndtagene

    Strømmen til håndtagene skal tages fra et kabel der kun er strømførende når nøglen er drejet. Håndtagene trækker 36 watt, så en forglemmelse vil hurtigt føre til et fladt batteri, hvis ikke håndtagene bliver afbrudt når nøglen tages ud. Du kan montere en 5A sikring i kredsløbet ud til håndtagene hvis du ønsker mere sikkerhed, men den følger ikke med sættet. Uden værkstedsmanualen havde det taget et stykke tid at finde en passende ledning, men det er selvfølgelig muligt at måle sig frem til et kabel der kan bruges, hvis man har mod på det.

    IMG_1916_medium IMG_1917_medium

    Resultatet

    Håndtagene er nu montereret og den synlige forskel udgøres af to kabelstumper der går fra håndtagene og videre langs styret. Det er en bue af kabel synlig i gashåndtagssiden for at tillade gashåndtagets bevægelse. Derudover er selvfølgelig selve knappen synlig.

    IMG_1921_medium

    Sættet blev monteret i starten af april 2014 og det tog i omegnen af to timer at montere det. Delene giver indtryk af at være af god kvalitet og alt virker som det skal.

    Første tur med varme håndtag

    Turen blev gennemført på en forårsdag med temperaturer mellem 6 og 8 grader.

    På høj indstilling mærker jeg, at de er tændt efter ca. 1000 meter, og de er varme efter et par kilometer. Med de temperaturer der var den dag, blev de for varme til mig efter ca. 5 km, hvorefter jeg valgte at slukke en periode for så at tænde på den lave indstilling i stedet for. Det er selvfølgelig meget individuelt, hvor meget varme man synes er komfortabelt. Det skal siges, at jeg kørte med goretex læderhandsker uden isolering, så varmen trænger hurtigt igennem. På lav indstilling kommer varmen efter 3-4 km og de blev  ikke for varme de første 25-30 km. Der er en del eftervarme i håndtag og styr, så det virkede fint for mig at slukke og tænde på lav indstilling, når der var behov for det.

    Vi har hos Allroad Adventures valgt at tage symtec heat deamon ind i butikken - Køb kittet her

    Skriv et svar